Η εφαρμοσμένη έρευνα θέτει τις βάσεις για τη διαμόρφωση νομοθεσίας σχετικά με τις εκπομπές των οχημάτων και την ποιότητα του αέρα

Perspectives for regulating 10 nm particle number emissions based on novel measurement methodologies

(c) Stefan Redel

Αξιοσημείωτο παράδειγμα κοινής επιστημονικής δημοσίευσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και ερευνητικών χρηματοδοτούμενων έργων αποτελεί η δημοσίευση ερευνητών του Ινστιτούτου Χημικών Διεργασιών και Ενεργειακών Πόρων (ΙΔΕΠ) του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ) στην Ειδική Έκδοση του επιστημονικού περιοδικού Journal of Aerosol Science, με τίτλο “Perspectives for regulating 10 nm particle number emissions based on novel measurement methodologies”.

Η Γενική Διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Έρευνα και την Καινοτομία (EC Directorate-General for Research and Innovation, RTD) και η Ειδική Υπηρεσία European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency (CINEA), εργάστηκαν από κοινού με τις κοινοπραξίες των ερευνητικών έργων του Ορίζοντα 2020, SUREAL23 με συντονιστή το ΕΚΕΤΑ, DownToTen με συντονιστή το ΑΠΘ και PEMS4Nano με συντονιστή την HORIBA Europe, ώστε να καταλήξουν σε συστάσεις σχετικά με τις πολύ μικρής διαμέτρου σωματιδιακές εκπομπές των σύγχρονων κινητήρων, υπό το πρίσμα της διαμόρφωσης νέων νομοθετικών ρυθμίσεων.

Το έργο που συντόνισε το ΕΚΕΤΑ, SUREAL-23 (Understanding Measuring and Regulating Sub-23 nm Particle Emissions from Direct Injection Engines Including Real Driving Conditions), αποτέλεσε σημαντικό κομμάτι του επιτεύγματος αυτού. Το έργο ολοκληρώθηκε πριν ένα χρόνο και από πολύ νωρίς έτυχε του ενδιαφέροντος τόσο της επιστημονικής κοινότητας, όσο και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Με στόχο τη μελέτη των σωματιδιακών ρύπων μεγέθους κάτω του θεσμοθετημένου ορίου των 23 nm, που εκπέμπονται από οχήματα με κινητήρες άμεσης έγχυσης, οι ερευνητές του ΕΚΕΤΑ σε συνεργασία τα μέλη της κοινοπραξίας, ανέπτυξαν κατά τη διάρκεια του έργου καινοτόμες τεχνικές δειγματοληψίας και καινοτόμα όργανα μέτρησης του αριθμού, της κατανομής μεγέθους και της σύστασης των σωματιδίων.

Σημαντική καινοτομία των τεχνικών που αναπτύχθηκαν είναι η ικανότητά τους να λειτουργούν σε θερμοκρασίες αντίστοιχες του θερμού ρεύματος της εξάτμισης πετυχαίνοντας έτσι την απομάκρυνση τυχόν πτητικών ουσιών που περιέχονται στους αέριους ρύπους και ευθύνονται για την πιθανή δημιουργία μη πραγματικών εκπομπών, (artefacts)όταν αυτές μετριόνται με συμβατικές μεθόδους (σε θερμοκρασία περιβάλλοντος).

Απώτερος σκοπός της συνολικής προσέγγισης που πρότεινε το έργο ήταν η απλοποίηση και σημαντική βελτίωση της τυπικής διαδικασίας δειγματοληψίας και μέτρησης των σωματιδιακών ρύπων, ώστε στο μέλλον η νομοθεσία να μπορεί να συμπεριλάβει στα όρια των εκπομπών και τα σημαντικά σε πλήθος σωματίδια διαμέτρου μικρότερης των 23nm.

Διαβάστε εδώ τη δημοσίευση: https://doi.org/10.1016/j.jaerosci.2022.105957

Το έργο SUREAL-23 χρηματοδοτήθηκε από το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Πλαίσιο για την Έρευνα και την Καινοτομία, Ορίζοντας 2020